21 december 2008

Julton

Igår var det dags för en av de traditioner jag har innan jul, Julton. Det var dessutom inte långt ifrån att jag skulle missa det igår men som tur var ringde jag mamma för att fråga om en annan sak och då var de på väg ut genom dörren. Så det var bara att kasta sig i bilen och åka iväg för att hinna. I år var det endast motettkören som medverkade vilket var lite synd men de klassiska låtarna som jag fått höra i nästan 22år fanns som tur var kvar.

För er som inte vet vad Julton är så ska jag förklara det lite kort. Det är när körerna i Kåge sjunger in julen. I år var det 22:a året i följd som Julton genomförs i Kåge kyrka lördagen innan jul. När jag var liten fanns det nog upp emot sex körer i Kåge men nu tror jag det bara finns två, vilket är lite trist ändå.

Hur som helst så fick jag i alla fall lite julstämning och vem får inte det när man får höra O helga natt av en solist som backas upp av kören i refrängen. Mäktigt säger jag bara!

3 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Ja, det låter härligt och stämningsfullt!

kram Lisa

Anonym sa...

Trevligt! Men du, nu är det inte särskilt långt kvar till solen och värmen - behöver jag ens säga att jag är lite avundssjuk..?! Måste prata med dig om en annan grej innan ni åker också.. men vi hinner!

HELENA sa...

nej det är verkligen inte länge kvar nu. om exakt en vecka är vi nog på flygplatsen... ska bli sååå skönt! okej får se till att hinna träffas en stund innan vi åker då=) men de ska väl inte vara några större problem inte direkt så vi har långt att färdas=P