6 april 2011

En djungel

Vilken djungel det finns av barnsaker. Blir snurrig av allt som finns att välja på, det värsta är ju att det det är rätt många måsten nu när vi ska ha första barnet. Den dagen när ett syskon kommer så har vi ju ändå grundutrustningen. Och det är den som jag nu försöker få ordning på. Vad ska man välja? Vad vill vi/jag ha? Vad är bäst? Vad är hållbarast? osv... En djungel med andra ord.

Nu när vagnen är avklarad så kan jag i alla fall bocka av en sak från min lista men då kommer genast nästa sak upp istället - bilbarnstol (babyskydd). Var så inställd på att ha en stol med isofix men problemet är att dessa bara går att sätta i baksätet på våra bilar. Så då är alternativet en bas man sätter fast med bältet (belted base). Men då kommer min fundering på en gång, är det lika bra som isofixen? eller ska vi välja isofixen och ha barnet i baksätet, vilket jag egentligen inte vill inte i min bil i alla fall. Ska vi ha stolen fram i min bil måste vi koppla ur airbagen vilket känns som en liten sak just nu. I simons bil blir det att ha stolen i baksätet eftersom han har bilen i jobbet så där är inte problemet desamma. Jag och bebisen kommer ju för det mesta att åka i min bil ändå så... Åhhh blir tokig! Ingen som har lite synpunkter på vad som är bäst?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu, det är VERKLIGEN en djungel.
Tycker isofix verkar vara fördelaktigt men belted base fungerar mycket bra också! Tänk på att babyskyddet används en väldigt kort tid. Det är ju nästa stol man har länge.. Vi har alltid haft W i baksätet och nu även A, det är jobbigt om de börjar grina och man är ensam men man kan ju alltid stanna.. Inga direkta svar men det är bara att välja och hoppas att man väljer rätt!

Ingela sa...

Jag tycker du ska ha bebisen i baksätet. Ur säkerhetssynpunkt ÄR det säkrast, även om man har urkopplad airbag. Dessutom vill många bilföretag inte koppla ur den längre, utan isåfall plocka bort den helt, då det alltid finns en risk att de utlöser sig fast den är urkopplad. Som Jessica säger, klart det är jobbigt om de börjar gråta i baksätet, men barn är oftast nöjda i bilen, och annars stannar man! Jag tror snarare att man blir mer "störd" i sin körning om man har bebisen bredvid sig, jag skulle då vilja kolla på den hela tiden då ;-)

Johanna sa...

Vi har också haft våra barn i baksätet, trots att vår krockkudde på passagersätet är bortplockad, fast jag som inte kör bil kanske inte ska säga så mycket =). Men som Jessica säger så växer de ju ur babyskyddet på nolltid...Och du kanske inte åker så långt ensam med bebisen tänker jag. Och börjar bebisen gråta hysteriskt så måste man ju stanna oavsett om den åker fram eller bak. myysigt med bebis förresten.=)