25 maj 2009

Strandad på Arlanda

Gårdagen blev en lång dag. När det var dags för att åka till flygplatsen fastnade vi i en lång bilkö vilket innebar att vi kom ganska precis så precis till flygplatsen för att hinna checka in bagaget och går till gaten samt hinna sitta i någon minut. Sedan bar det av till Stockholm och Arlanda med flyget.

17.22
Just nu sitter jag på Arlanda och väntar på flyget. Börjar vara riktigt less på att vänta om inte annat. Flyget mellan Göteborg och Stockholm gick bra, några minuters försening vilket innebar att jag fick lov att stressa för att hinna checka in mitt bagage till flyget från Stockholm till Umeå. När jag då väl är på plats vid gaten förklarar personalen att flyget blir 15 minuter försenat för att de ska byta ngn hmhm ”del”. Det känns väldigt tryggt – NOT! När denna kvart har gått får vi ny information om att vi ska få ny information 17.15 alltså 30 min efter att planet ursprungligen skulle ha gått. Men nu fick vi veta att det är något tekniskt fel med planet och att de inte vet när vi kommer att komma iväg… och jag som har en buss att passa från Umeå till Skellefteå. Så nu sitter jag här på Arlanda vid gate 41 och väntar på ytterligare ny information som vi ska få nu 17.30. Försökte komma åt internet men det gick ju inte så bra så jag får nöja mig med det jag har på datorn samt mina tidningar… Detta inlägg får alltså publiceras först när jag kommer hem, när nu det blir…

17.32
Tydligen är det en kompass i cockpiten som är trasig. För att ett flyg ska få lyfta måste tydligen båda kompasserna fungera. De har försökt byta ut kompassen men det har inte fungerat och nu måste de kolla vajrarna till kompassen vilket tydligen är 50st. Så just nu får vi vänta och se om de kan lösa detta men de har även börjat undersöka om att ta in ett annat plan. Eftersom flygbolaget inte har något eget plan lär ju det också ta tid… Senast 18.30 måste vi lyfta för att jag ska hinna med bussen som tar mig hem till Skellefteå igen. Nu ska jag i alla fall försöka hitta mig någonting att äta…

Uppdatering: Fick i mig ett maxmål – inte illa.

18.40
Fortfarande kvar på Arlanda…. De säger att vi ska komma iväg ikväll men hur sent vet de inte. Hoppas bara jag inte missar sista bussen till Skellefteå 22.00 annars måste någon komma ner och hämta mig vilket känns ännu värre. Nytt plan håller på att kollas upp men de måste vänta tills något blir ledigt först. Tydligen är alla andra plan till Umeå också fulla så vad som händer återstår att se. Känns bara så drygt när man ser alla andra passagerare komma och fara med sina plan och själv sitter man pall där man är. Nu ska jag gå och se om jag kan köpa någonting gott för mina 75kronor vi just fått som matkupong på grund av förseningen. Just nu längtar jag bara efter min säng. Det är ju ändå som man säger: borta bra men hemma bäst!

19.40
Börjar kännas som en dålig följetång de här… Men nu ska vi äntligen få komma iväg. Om det är med det rätta flyget eller om det är ett annat flyg vet jag inte. Hur som helst så beräknas vi lyfta
20.00.

22.00
Äntligen sitter jag på bussen mot Skellefteå. När vi väl kom ombord på flyget gick det bra. Men att vänta 3 timmar extra är ingenting jag rekommenderar, speciellt när man reser själv och inte har så många att prata med så tiden försvinner. Men nu är jag i alla fall på väg hem och har ca 2 timmars bussresa framför mig. S mamma och pappa ska möta upp bussen i Ånäset där jag ska få S jacka och nycklar som han glömde där i fredags. Nu ska jag försöka sova lite. Blev inte så mycket sömn inatt då jag och M kom hem runt 4 och kom i säng vid 5-tiden. Sedan vaknade jag och steg upp vid 10. Det börjar kännas i kroppen.

2 kommentarer:

madde sa...

Nejdu, att vänta på flygplatser är skitjobbigt. Har blivit sittandes på Phukets ett X antal timmar och väntat på att få åka hem.. sen så har vi tvingats sova på Arlanda utrikes en gång också, tror det var 14 timmar det handlade om=) Tur du hade datorn så du hade något att sysselsätta dig med, för det finns inget mer långrandigt än att bara sitta ner och glo=) Må gött, kram

HELENA sa...

Madde: Nä det är verkligen inte roligt att vänta. visst har man spenderat nätter på flygplatser men de har varit betydligt mer planerat än att bli försenad 3 rimmar. ngn gång har det härt med 1-2. Men sitta själv i 3 va ingen höjdare. jo datorn var räddningen även om jag inte hade ngt internet.