11 maj 2009

Ronja Rövardotter

Som många kanske inte vet så är det förskolans dag på torsdag. På förskolan där jag jobbar firar vi detta med en Astrid Lindgren dag. Detta innebär såklart att det är utklädning till någonting lämpligt med tanke på temat. Jag har därför tänkt att vara Ronja Rövardotter, tycker hon är en härlig tjej med skin på näsan.



Därför ser vårt matbord i vardagsrummet just nu ut som ett bombnedslag. Var på ÖB idag och köpte en beige bomulls filt samt en lingon färgad fleecefilt. Av den beiga filten har jag just sytt en "klänning". Poncho variant fast med riktiga ärmar blev det. Av fleecefilten har jag nu tänkt sy en cape med luva... återstår att se hur det ska gå.

Till detta blir det leggings och mina vinterskor med snörning uppför benen. Jag har även en stor pälsmössa som jag måste säga är riktigt lik Ronjas. Mamma sydde den någon gång på 70-talet och när vi var små hade vi den i utklädningslådan. Så igår fick mamma upp på vinden och leta åt den till mig. Tack mamma!

Nu ska jag återgå till symaskinen och börja klura ut hur jag ska sy capen utan något mönster. Avancerat lär det ju inte bli i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Var så god min lilla Ronja! Kram mor